Theres Sahlström talade på Veterandagen

Den 29 maj var det mors dag men också Veterandagen. Som representant för Skövde kommun höll Theres Sahlström (M) talet vid Skövde kommuns och Veteranföreningens ceremoni i Garpaparken. Flera Skövdemoderater närvarade ceremonin som hölls intill den minnessten som Moderaterna kämpat länge och tålmodigt för att få på plats.

Nedan följer Theres tal. Det talade ordet gäller:

“Det är mycket känslor nu. Ödmjukhet och stolthet över de insatser ni gjort. Tacksamhet för att vi nu efter pandemiåren kan vara här tillsammans. För att hedra veteraner och minnas de som betalat med sitt liv för försvara andras rätt till demokrati fred och frihet.

Vi blir dagligen påminda i en orolig värd att det är något vi måste stå upp för och försvara. Det blir extra viktigt att stanna upp och visa respekt för alla er som ställt de egna behoven åt sidan, ibland många månader i sträck, och gjort en insats i Sveriges namn.

Jag var tidigare gift med en officer, han är fortfarande pappa till mina barn och vi har gjort många utlandstjänster tillsammans. Han på olika oroliga platser i världen och jag och barnen här hemma. Det är erfarenheter som jag bär med mig, först som nyförälskad, sen som småbarnsförälder och gift och nu senast som frånskild och med tonårsungar. Jag kan innerligt säga att betydelsen av hela familjers insatser är väldigt påtaglig för mig.

När vi reser besöker vi ofta minnesmonument, tar del av platsens historia och minns fallna hjältar. Det var till stor glädje att Skövde för några år sedan fick en egen minnessten på plats. Det är viktigt att ha en sådan plats att gå till och minnas på. Jag vill också lyfta fram platsens betydelse under pågående utlandstjänster för oss som är kvar hemma. Hit kan vi gå och känna närhet med vännerna som för tillfället är långt borta och som vi känner oro för.

Sveriges insatser i en orolig värd är betydelsefulla. Era insatser är avgörande för vår förmåga att bidra. Från valobservatörer till poliser och militärer. Ni bidrar med ett engagemang för fred och frihet som vi är väldigt stolta över.

Skaraborg med sina många regementen står för en ansenlig del av de utlandstjänster som varje dag visar omvärlden att vi bryr oss om varandra. Försvarsmakten är inte bara en stor och viktig arbetsgivare utan också en viktig del av vår historia och en bärande del av vår framtid.

Jag vill från Skövde kommun framföra ett varmt och innerligt tack till våra veteraner och era familjer för den insats ni har gjort”.

Bilder från Veterandagsfirandet i Skövde: