Theres Sahlström föreslagen som ny M-ledare

Moderaternas i Skövde nomineringskommitté föreslår Theres Sahlström som förstanamn på kommunvalsedeln och därmed partiets kandidat till den viktiga posten som ordförande i kommunstyrelsen efter Katarina Jonsson som har meddelat att hon gör sin sista period.

– Jag är givetvis hedrad och glad över det förtroende som visats mig. Det är en både stor och inspirerande uppgift att leda Moderaterna genom den kommande valrörelsen. Men än är jag inte vald, betonar Theres.

Valsedeln fastställs den 10 mars av Moderaternas nomineringsstämma där partiets medlemmar i kommunen har rösträtt. Valsedeln omfattar 44 namn och är en mix mellan rutinerade lokalpolitiker och nya krafter. Kontinuitet och förnyelse.

46-åriga Theres Sahlström är väl etablerad i politiken. Hon har suttit i kommunfullmäktige sedan 2010 och har sedan 2014 varit ordförande i den tunga vård- och omsorgsnämnden. Efter det senaste valet utsågs hon till partiets gruppledare och ledamot i kommunstyrelsen. Sedan samma val är hon också ersättare i regionfullmäktige i Västra Götaland och ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden.

– Uppdragen är intressanta och har givit mig möjligheter att påverka politiken i olika avseenden. Med åren har jag utvecklat en fördjupad förståelse för den offentliga verksamheten och dess olika uppgifter och delar. Jag känner mig förberedd för den nya uppgiften men är inser samtidigt att det inte är något som man fullt ut kan utbilda sig till eller till fullo förbereda sig för, menar Theres.

Theres är inflyttad Skövdebo och är född och uppvuxen i Vallentuna utanför Stockholm. Till Skövde kom hon efter avslutade studier för att jobba. Som så många andra blev hon kvar, bildade familj och insåg Skövdes stora kvaliteter som bostadsort. Theres är fysioterapeut och är som sådan yrkesaktiv i Hjo kommun. Men politiken har efterhand tagit allt mer tid i kalendern.

– Så är det. Att vara förtroendevald ställer höga krav på närvaro i olika sammanhang och tillgänglighet när man minst anar det, förklarar Theres. Det blir en livsstil som ibland är krävande men mer ofta inspirerande. Det ger energi att tillsammans med andra försöka utveckla och förbättra Skövde i olika avseenden.

Att vara lokal, politisk ledare ställer krav på lyhördhet från såväl partivänner som från väljare och invånare. Liksom sin företrädare Katarina Jonsson återkommer Theres till lagets betydelse.

– I Moderaterna och i Alliansen finns olika viljor och olika personligheter. Men vi delar en gemensam vilja om att göra det bästa för Skövde, hitta lösningar för att komma framåt och vidare. Politik är inte någon one man show. Det är ett lagspel som ställer höga krav på såväl spelare som ledare, avslutar Theres.