Stå upp för rätten att tycka fritt

Nu är jag kanske enligt vissa mått inte särskilt gammal, men när jag växte upp fick jag klart och tydligt lära mig att det var helt okej att vi alla tyckte olika. Så länge man inte skadade en annan människa eller var elak mot sin nästa.

Men vad hände sedan?

Rätten att få tycka och tänka fritt är en solid grundbult i vårt demokratiska och fria samhälle, just precis enligt den läran jag var uppfostrad med. Men skärskådar vi det har någonting hänt de senaste åren. Folkvalda politiker som till stor del är engagerade i något av de politiska partierna vi har, dessutom till stor del på sin fritid, blir hotade både verbalt och fysiskt för att de tycker något som deras antagonist inte håller med om. Unga människor vågar, eller vill inte “offra sig” för att engagera sig politiskt längre av rädslan att bli hotade, misshandlade eller socialt utfrysta för att de har en avvikande åsikt. Detta är ett stort hot mot den fantastiska demokrati vi har byggt upp.

Låt oss nu skärpa till oss lite. För att kunna ta oss framåt och bli ännu bättre så krävs det samarbete, kompromissande och empati för varandra. Alla tycker olika om mycket och det är bra. Det ger oss en bred bas av olika tankar, idéer och infallsvinklar som vi sedan kan kompromissa om. Låt oss ta tillbaka friheten att tycka och tänka fritt igen, låt oss våga ta steget att engagera oss och skapa förändring redan från ung ålder. För vår demokrati behöver oss alla.

Patrik Veithoefer,
Moderaterna i Skövde

LÄNK:

Polariseringen är ett hot mot vår yttrandefrihet och demokrati – SLA 15 juli 2022