Skövde är en superkommun

För fjärde året i rad är Skövde en av finalisterna när tidningen Dagens Samhälle utser ”årets superkommun”. En superkommun är en kommun som utifrån en mängd mätbar och jämförbar data har en gynnsam utveckling och därmed står starkt rustad för att möta framtiden.

– En superkommun utses utifrån kalla fakta och värdena av 144 olika variabler. Det är alltså inte fråga någon jurys subjektiva värderingar och tyckanden, konstaterar Katarina Jonsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Skövde kommun.

I rankingen värderas hur kommunen fullgör de grundlägande åtaganden inom välfärdens kärna, dvs skolan samt barn- och äldreomsorgen. Men också befolkningsutvecklingen beaktas, liksom utbildningsnivå och företagsetableringar samt arbete med att uppnå nationella miljö- och klimatmål.

Skövde är alltså sammantaget en av landets starkaste och mest framgångsrika kommuner inom segmentet ”småstads- och landsbygdskommuner”. De andra kommunerna på pallen är Varberg och Kalmar. På Dagens Samhälles Stora Samhällsgalan den 18 maj vet vi vilken kommun som dragit det längsta strået och vunnit titeln Årets superkommun i sin klass.

– Visst vore det kul om Skövde kunde vinna och få den positiva uppmärksamhet som priset innebär, menar Katarina Jonsson. Men priset och titeln är naturligtvis av underordnad betydelse. Det viktigaste är att Skövde är och sticker ut som en välskött och välmående kommun med starka framtidsutsikter. Det är självfallet enormt betydelsefullt.

Så här skriver Dagens Samhälle om superkommunfinalisten Skövde:

Mellan Vänern och Vättern ligger Skövde som har stark arbetsmarknad, bra barnomsorg, god ekonomi och en god samhällsutveckling. Samt ett kommunalt bostadsbolag som vunnit priser för sina satsningar på billiga ungdomsbostäder och hållbart byggande.

En av kommunens stora arbetsgivare är Volvo Cars, som nu satsar stort på att montera och så småningom också bygga elmotorer i fabriken. Staden har en lång tradition kring bilmotorer. När den första Volvon byggdes 1927 hade motorn tillverkats i Skövde“.

LÄNK:

De kan bli årets superkommuner 2021 – Dagens Samhälle