Skolan ska rusta eleverna för framtiden

Moderaternas gruppledare Theres Sahlström (M) skriver med de övriga borgerliga gruppledarna i SLA:

Vi vill att Skövde ska ligga i framkant, vara ett tillväxtnav i vår region och en bra plats att leva på. Vårt viktigaste och främsta uppdrag som politiker är att erbjuda bra skola och omsorg till våra medborgare. För att lyckas med det måste det skapas resurser att fördela till välfärden.

I dag satsar Skövde åtta av tio skattekronor till skola, vård och omsorg och förutsättningen för det är ett starkt näringsliv med bra tillväxt som genererar skatteintäkter. Skövdes framtid är avhängig av att näringslivet och övriga arbetsgivare kan rekrytera rätt och nödvändig kompetens. Skola och utbildning har därför under lång tid varit en prioriterad fråga för Alliansen.

Ser vi till de senaste fyra åren har 59,7 miljoner kronor satsats för att stärka förutsättningarna i främst grundskolan avseende undervisningskvalitet, barn och ungas psykiska hälsa och en likvärdig skola. 25 miljoner kronor av dessa var en riktad satsning till barn med särskilda behov. Under samma period har de totala resurserna till skolan ökat från 1,21 till 1,34 miljarder kronor. Vårt budgetförslag för 2023 innehåller ytterligare en ökning av resurser till skolan om 60,8 miljoner kronor.

Men vi är inte nöjda, vi vill mer. Skövde har många skolor med väldigt goda resultat, bra trygghet och studiero samt nöjda medarbetare. Men vi ser med oro på att några skolor inte hänger med i den positiva trenden. En stor skillnad vi har sett är att man inte har samma tillgång till läromedel. Vi har lyssnat på elever, föräldrar och lärare på skolor som idag jobbar med digitala läromedel. Eleverna är tydliga med att de lär sig mer och får bättre studiero. Föräldrarna känner trygghet i att enklare kunna följa sina barns skolgång och lärare upplever att det frigör tid.

Skolan har en utvecklingsplan för alla skolor men vi menar att vi inte kan vänta. Vi vill ha en likvärdig tillgång av teknisk utrustning, IT-stöd och kompetensutveckling för lärare till nästa läsår. Vi vet redan nu att Skövde kommuns resultat för 2022 blir starkt därför föreslår vi att avsätta 22,5 miljoner extra till skolan redan i år. I de pengarna ingår även resurser för att stärka tillgången till traditionella läromedel (bland annat böcker) så att lärare kan planera undervisning med de verktyg som passar elever och situation bäst. En likvärdig tillgång till kombinationen av läromedel är en viktig grund för att kunna individanpassa och ge både extra stöd och extra utmaningar utifrån elevers olika behov.

I Skövde ska vi ha en skola som rustar eleverna för framtiden, där både elever och lärare är trygga och trivs.

Alliansen i Skövde

Theres Sahlström (M)