Alla röster är räknade

Alla röster i valet i Skövde är nu räknade. För Moderaternas del innebär det en tillbakagång med 3,8 procent och två tappade mandat i kommunfullmäktige.

Gruppledaren och kommunalrådskandidaten Theres Sahlström (M) är dock inte nedslagen:

– Vi visste att det skulle bli ett tufft val, säger hon. Vi har haft en tuff period med uppmärksammade, partiinterna bråk följda av tillkomsten av ett nytt parti. Det var knappast oväntat att detta skulle påverka bilden av Moderaterna för flera väljare. Vårt valresultat är i nivå med partiets nationella resultat, vi behåller ställningen som kommunens näst största parti och vår borgerliga allians är alltjämt den största konstellationen i fullmäktige.

Helene Lundquist är ordförande för Moderaternas partiförening i Skövde och har också varit partiets lokale valledare. Hon är nöjd med den valrörelse som nyligen avslutats.

– Många moderater har på olika sätt varit aktiva i valrörelsen, förklarar hon. Vi har haft väldigt kul ihop och genomfört det som vi planerade att göra och en hel del saker till.

I Sverige räckte valresultatet till maktskifte och att en moderatledd regering kommer att tillträda. I Skövde pågår samtal mellan partierna för att finna en koalition som kan styra kommunen de fyra kommande åren.

– Den borgerliga alliansen är alltjämt större än de rödgröna partierna, konstaterar Theres. Våra fyra partier bör därför ingå i det styre som snart kommer att utkristalliseras. Vi är beredda att ta fortsatt ansvar men inser att det kommer att bli mer krävande än tidigare och ställa krav på mer av dialoger och breda överenskommelser.

För Moderaternas partiförening väntar först eftervalsanalys och därefter inled arbetet som avslutas med valet 2026.

– Vi har ett bra lag och en mycket positiv stämning, slår Helene fast. Vi kommer nu arbeta för att rekrytera ännu fler människor som medlemmar. Vi kommer att fortsätta att föra samtal med invånarna. Nu börjar en fyra år lång valrörelse som ska sluta med återvunna väljare.