Moderaterna presenterade ordförande

Att Alliansen ska styra Skövde under den kommande fyraårsperioden stod klart tidigt efter valdagen. Nu har de fyra partierna i Alliansen avslutat sina förhandlingar. Här presenterar Moderaterna sina ordförande och vice ordförande i kommunens nämnder och bolagsstyrelser för den kommande fyraårsperioden.

-Moderaterna gjorde ett i stort sett oförändrat valresultat och det gjorde också Alliansen i stort. Därför har det varken funnits skäl eller utrymme för några större förändringar i ansvarsfördelningen, förklarar Moderaternas gruppledare Theres Sahlström.

Moderaterna föreslår omval på flera ordförande- och vice ordförandeposter, även om några byter uppgifter. Moderaterna är företrädda på presidienivå i alla nämnder, förutom Kultur- och fritidsnämnden och Kommunrevisionen. Alla bolag kommer att ledas av en moderat ordförande, förutom Kreativa Hus, Baltazhar och NextSkövde.

-Moderaterna vilar tryggt på rutin och erfarenhet, men har också förmått att förnya laget. Tillsammans med Alliansens partier har vi format ett kompetent lag som ska svara för den politiska ledningen av Skövde och genomföra den politik som vi i valet sökte väljarnas förtroende för, säger kommunalrådet Katarina Jonsson (M).

Kommunfullmäktige beslutar om val till Kommunstyrelsen, nämnder och kommunalförbund vid sitt sammanträde den 26 november. Bolagsstyrelserna väljs av Kommunfullmäktige i mars 2019.

NÄMNDER

Barn- och utbildningsnämnden
Anna Ljungberg (M), 1.e vice ordförande, nyval

Bygglovsnämnden