Framtidens Skövde är den viktigaste valfrågan

DEBATT

Alliansens föreslagna gondollift till Billingen blir enligt offerterna till Skövde kommun åtta miljoner kronor dyrare än en sittlift. Det är betydligt mindre skillnad än väntat och gör satsningen än mer motiverad, inte minst som den ger även funktionsnedsatta och människor med barnvagn god tillgång till friluftsområdet.

Åtta miljoner kronor i skattepengar ska naturligtvis tas på största allvar, men det är värt att minnas att Skövde kommun omsätter över 2,5 miljarder kronor varje år. Att detta beskrivs som ett hot mot välfärden är därför direkt missvisande.

Driftskostnaden blir enligt beräkningarna 400 000 kronor dyrare varje år med en gondollift. Då har vi inte räknat med några intäkter alls, varför den verkliga skillnaden är ännu mindre. När oppositionen säger att man vill satsa dessa pengar på skolan är förstås frågan hur många lärartjänster den tror sig få för maximalt 400 000 kronor om året.

Det finns ingen motsättning mellan att satsa på att utveckla Skövde och att satsa på skolan. Moderaternas och Alliansens lösning är att satsa på båda. Vi har just tillfört skolan tio miljoner kronor i årets budget, alltså en större summa än den fördyring som gondolliften innebär.

En rimligare debatt i min mening är hur vi vill skapa framtidens Skövde med en hög nivå på välfärden. Redan i dag går åtta av tio skattekronor till vård, skola och omsorg. Allt annat, inklusive investeringar som Billingen, ska rymmas inom de två återstående kronorna. Samtidigt står vi inför en historisk utmaning när allt fler lever längre och det föds många barn, alltså blir det färre i arbetsför ålder som tillför skatteintäkter till Skövde och alla andra kommuner.

För vår del är lösningen att göra Skövde ännu mer attraktivt så att människor flyttar hit för att arbeta och leva sina liv här samtidigt som satsningar som Nya Billingen skapar nya intäkter till kommunen.

Ända sedan Nya Billingen presenterades har oppositionen med Socialdemokraterna i spetsen valt att svartmåla projektet. Först genom att tvärsäkert slå fast att det skulle strida mot kommunallagen. När nu två rättsliga instanser sagt att så inte är fallet byter S ståndpunkt och angriper i stället investeringen och driftskostnaden. Detta trots att de själva i sin budget satsar 200 miljoner på projektet utan att kunna förklara skillnaden förutom en extra investering i gondolliften som alltså ligger på åtta miljoner kronor.

Jag och mitt parti kommer att driva en valrörelse som bygger på att presentera och förklara våra egna förslag, inte tala illa om andra folkvalda och deras politik. För att kunna göra det måste vi ha motförslag att ta ställning till, inte bara ett nej till alla satsningar och i stället ta till stora skattehöjningar redan i högkonjunktur för att bekosta löpande kostnader.

Katarina Jonsson (M)